lundi 17 janvier 2011

Rear anti roll bar -revisited version- / Barre Antiroulis AR

Le Français suit...

The new anti roll bar is designed after analysis of the existing one, which to me doesn’t work properly due to the position of the bushes/bearings (see the post dedicated to this subject).
So the idea is to put them in the straight part of the bar in order they work well. The second part is to avoid the bar is bended when the wishbone arm moves up and down. Describing a curve, the distance between the bar and the wishbone is not constant.
So using spherical bearing/rod ends is the perfect solution.

I wanted to reuse the parts coming from the original fitment, so I started by made a support for the bushes on the cross member.  For that I used the original brackets as a rig to position well the bar in “altitude” and using the front brackets (that are the same) I could weld the new supports I made at the right place on the cross member.
The positionning of the bracket








The new bracket once welded





















After trials I concluded to raise the bar so I modified the original “omega” parts to have less potential flexibility and more space to the road.


The kit ...













Short bearing derived from the OE


The rod ends and bracket
The bar is pressed at the ends in order to get a flat part to drill holes for the bolts crossing the bar and the rod ends. So a blowtorch and a big hammer are the right tools!

Because the bar was not symmetrical the blowtorch was used also to adjust the bar properly.

The bar is reversed up side down to avoid that the new brackets holding the rod ends are not too high and touching the body shell.

This bracket is made from a square tube (30x30) and uses the original fixing points.
Spacers each side of the spherical bearing allow to tight the rod ends. The bolts are 10 mm for both rod ends.


Aluminium spacer to adjust height and stiffness
Whole view



















The bar is not too low











One side was bolted then the car was laden and the other side bolted after the length adjusted in order the bar is not constrained at rest. 

Sorry for the black paint on the cross member but the spray was not very compatible with the grey Hamerite one ...






La nouvelle barre anti-roulis est issue d'une réflexion de l'existant. Les paliers dans la partie oblique ne marche pas selon moi et donc l'idée est de les recréer dans la partie droite de la barre. D'autre part le triangle décrivant un arc par rapport à la barre la distance n'est pas constante d'où le remplacement des fixations fixes par des biellettes faites de rotules de manière à avoir un élément certes rigide mais mobile.
J'ai voulu utiliser les pièces d'origines et donc je me suis servi des supports/paliers  comme d'un gabarit pour soutenir la barre et tenir les nouveaux supports à souder.

Finalement les paliers en "oméga" sont raccourcis de manière à éviter la flexibilité et remonter la barre qui était trop basse par rapport au sol.
La barre est écrasée en bout avec un bon coup de marteau après chauffe au chalumeau. Le chalumeau aura aussi servi a ajuster la symétrie de la barre...

Les potences qui tiennent les rotules sont en profilé carré de 30x30 et utilisent les points de fixation d'origine. Elles ne sont pas trop hautes car sinon elles touchent la carrosserie lors des débattements. Des rondelles assurent le calage de chaque coté des rotules pour assurer le serrage. Des vis de 10 sont utilisées pour les axes.

La barre est montée et vissée d'un coté la voiture en charge (merci Naïs et Clémentine ;o) ) puis la longueur de l'autre biellette est ajustée afin de ne pas avoir de contrainte au repos.


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