I wanted to fit an anti roll bar at rear like the S1.
So I bought 2-3 years ago a bar on eBay and this last week the “polybushes” at Montehospital. I had to fabricate the brackets welded on the wishbones. I started from the photos that Darren sent me (April 2008)
and with my vice, hacksaw and file I recreate the parts almost as the original.
A sheet of metal 3 mm thick and a bit of patience allow the result:
The sequence was:
Cutting the first edge limiting the bush like the original
Cutting the removed part and keeping the gusset/shoulder which will be fold
Removed the part and keep an edge (the other side)
The gussets are triangle now
The pliers …
Finished with the holes for the clamp
Dry building
Welded and paint
The tuning of the system:
The bearings are in the diagonal part so the movement is not circular but elliptic
This doesn’t help the rotation of the bar, but with the spacer and oil between the bar and the bushes, the bushes are not too much compressed.
The spacers allowing that the bearings “work” freely
The “omega” clamp tighten
The spacer (aluminium part) of the A-arm/wishbone bush. This allowing the bar is not too much constrained
I observe that the straight part of the bar is slightly (more than slightly) bent (like a bow) if I tighten the A arm clamp/bracket up to the max play. This play is around 12mm if you measure the distance between the "omega" clamp and the part welded on the A arm when the suspension is released (without wheels), wishbones to the bottom. When you raise the suspension up to its "rest" position (laden suspension) you have a play about 5mm. The difference is explained by the "circular" movement of the A arm (wishbone). To avoid the big constraint I put a spacer of 5mm in order to have a bar at rest almost "free".
Firstly I have tried the car without this modification:
The short trial is done in Kirbon (our favourite stage to try cars when we were young, first road on the right when I go out from my street). The rear tends to slide more but I have tired tyres... But the car is more precise too.
I think the behaviour change for more over steer. It seems normal and logical.
The second trial session with more than 100km confirms that the driving must change. I need to drive “cleaner” and “smoother” to avoid the rear reaction.
Nevertheless the system is not satisfying for the mechanic. It needs bearing in the straight part of the part and spherical bearing rod for the fixation point to the A arm.
This is another story…
Vous avez compris que je voulais monter la barre anti roulis de la S1 depuis longtemps... J'ai donc fabriqué les support de barres à souder sur les triangles. Mais la barre est trop sous contrainte quand on la monte serrée coté triangle. En fait il y a un jeu de 12 mm entre la plaque de fixation au triangle et la barre quand la suspension est relâchée. Si on monte la suspension avec un cric pour se trouver en position chargée comme au repos alors le jeu passe à 5mm. En fait le mouvement décrit un cercle (normal c'est un triangle avec 2 points de rotation...) ce qui explique la différence par rapport à la barre qui elle décrit un autre cercle... J'ai donc intercalé une entretoise de 5mm pour qu'au "repos" la barre soit le plus libre possible et sans contrainte. Sinon on voit la partie droite se courber comme un arc.
Les premiers essais dans Kirbon ont montré que l’arrière glisse plus mais que la voiture est plus précise. Après plus de 100 km d’une nouvelle « session d’essai » il s’avère que la voiture est bien plus agréable et plus précise dans un optique « pilotage » mais que celui-ci doit être plus coulé et souple pour éviter les réactions de l’arrière.
Néanmoins le système tel qu’il est ne satisfait pas le mécanicien. Il faut des paliers lisses et rigides dans la partie droite de la barre et des biellettes pour rattraper les désalignements au niveau des points de fixations sur les triangles. Mais ceci est une autre histoire. A suivre…
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