mardi 24 mai 2016

Aerodynamics and cooling/Aérodynamique et refroidissement.

Aerodynamics and cooling

Since the modification of the front grille I found that the cooling regulation was more difficult even if the radiator was the same…
This modification was due to the fact that the original grille mounting points were broken. So using a diamond shape grille as support was a good solution for aesthetic and mounting point of view.

On track day in the quite hot weather afternoon of this 22 May and with the enthusiastic usage of the engine (this is for Darren), the car did not stay at steady temperature of the thermostat (75°C, indicating about 78°C on gauge with sensor in the top of the head) but reached 90°C and went on to increase. 
So I preferred to don’t insist and stop to drive. Fortunately after a while the temperature went back to the right set point. The fan being switched on by ECU at 79°C.

The explanation seems obvious. 
The original grille gives an "air passage ratio" (open area of the grille / global area) of 50%. This means the surface of the grille is 50% of the surface of the input without grille.
The diamond shape grille used as support of the original gives a passage ratio of 29%. And because you can think the contribution of both grilles the resultant ratio is 14%.
I let you imagine that the air quantity to cool the radiator is no more sufficient with these conditions of use.

So the modification is planned to return to the right “air-water” cooling. Summer will gives its verdict.


Aérodynamique et refroidissement.

Depuis la modification de la grille de calandre je trouvais la régulation du refroidissement plus difficile alors que le radiateur est le même…
Cette modification est due au fait que les points de fixation étaient cassés. Donc l’utilisation d’une grille "losange" était une bonne solution en terme d’esthétique et de fixation.

En piste durant l’après-midi plutôt chaud de ce 22 mai et en utilisant le moteur avec enthousiasme (ça c’est pour Darren), la température ne restait pas stable autour de la consigne du thermostat (75°C indiquant 78°C sur le « mano » avec le capteur dans le haut de la culasse) mais atteint 90°C et continuait de monter.
J’ai préféré ne pas insister et m’arrêter. Heureusement la température est revenue à la bonne consigne. Le ventilateur étant commandé par l’ECU à 79°C.

L’explication semble évidente.
La grille d’origine donne un rapport de passage d’air (surface ouverte de la grille / surface totale) de 50%. Cela veut dire que la surface de la grille est 50% de la surface de l’entrée sans grille.
La grille en losange utilisée comme support de celle d’origine a un rapport de 29%. Et comme on peut penser à la contribution des deux, le rapport résultant est de 14%.
Je vous laisse imaginer que la quantité d’air de refroidissement n’est plus suffisante dans ces conditions d’utilisation.

Donc la modification est prévue pour retourner au bon refroidissement "air-eau". L’été donnera son verdict.
C'est un mur/It is a wall :(

Fixation points

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