samedi 26 mars 2011

New cooling: first part -Bypass Thermostat 75°C-


Le français suit

I wanted to reduce the temperature of operation of my cooling system because despite the bypass thermostat with a 79°c threshold I can read on my Engine Control Unit or other data logger that the temperature is around 83-84°C at the head and during the track laps in November (0-5°C ambient) the temperature rose up to 99°C on the temperature strip stuck on the T pipe of the head (visible on last picture).
Because I don't want to use an in head thermostat due to the fact I have the temp sensor of my ECU after this kind of thermostat and because I don't think it is a good idea to drill it in order to get a small flow I prefer the bypass approach.
I contacted Vernet, the Calorstat (R) manufacturer, and I learnt that no TH245F thermostat exists in lower temperature than 79°C. This is the one I was using up to now.
TH245



TH3310
So I searched on the WEB and in catalogues up to find the TH3310.75 working at 75°C as its names indicates (even existing in 71°C).









The only drawback of this thermostat is that the outlets are 32mm instead of 35mm and they are in the same plane instead of the perpendicular outlet for the TH245. But seeming going in the existing system I bought one in France (33 €) and many silicon hoses to Rally Design UK :
Straight reducer 35-32mm
2 Elbow 90° reducers 35-32mm
1 Elbow 45° 35mm
2 Elbow 90° 35mm
New & old system

After altering the hoses length in order to match the different dimensions I succeeded to fit the thermostat.
To link all the pipes I needed clamps and connectors. Now the gas factory is worst than before but the constraints were there...
Fixing clamp 50mm (1.51€ :o) )


I hope that the 75°C recommended by GC bring me margin and may be a little bit more performance but I'm planning to replace my radiator by a new one in aluminium (the heat dissipation is about 15% more than brass)

The complete kit once altered
A lot of jubelee...






Je voulais réduire la température de fonctionnement de mon système de refroidissement parce que malgré le thermostat bypass de 79°C je peux lire sur mon ECU que la température à la culasse est autour de 83-84°C et pendant les tours de circuit en novembre (0 à 5°C ambiant) la température est montée à 99°C sur la bande thermique collée sur le T de sortie de culasse (visible sur la dernière photo)
Parce que je ne veux pas utiliser un thermostat dans la culasse car j’ai le capteur de l’ECU après ce type de thermostat et car je ne pense pas que le percer pour obtenir un petit débit soit une bonne idée, je préfère l’approche du bypass.
J’ai contacté Vernet le fabricant du Calrostat® et j’ai appris que le TH245F n’existe pas en moins de 79°C. C’est celui que j’utilisais à ce jour.
Donc j’ai cherché sur la WEB et dans des catalogues jusqu’à trouver le TH3310.75 qui marche à 75°C comme l’indique son nom (il existe même en 71°C)
Le seul inconvénient de ce thermostat est que ses sorties sont en 32mm de diamètre à la place de 35mm et qu’elles sont dans le même plan au lieu de la sortie perpendiculaire du TH245. Mais comme il semblait aller dans le système existant j’en ai acheté un (33€) et plein de durits silicone chez Rally Design en « England » :
Réducteur droit 35-32mm
2 coudes  90° réducteurs 35-32mm
1 coude  45° 35mm
2 coudes 90° 35mm
Après modification des durits de façon à correspondre aux différentes dimensions j’ai réussi à fixer le thermostat.
Pour lier toutes ces durits j’ai eu besoin de colliers et de manchons aluminium. Maintenant l’usine à gaz est pire qu’avant mais les contraintes étaient bien présentes…
J’espère que les 75°C recommandés par Guy Croft m’apporterons une marge et peut être un  petit peu plus de performance mais je prévois de remplacer mon radiateur par un nouveau en aluminium (la dissipation thermique est environ 15% supérieure au laiton).




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire